stats

zondag 27 januari 2013

Dubbele haaknaald

Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren geweest met de dubbele haaknaald. Mirte zette mij weer op het spoor met de rondgehaakte kerstballen, maar er is ook heen-en-weer een heleboel te experimenteren.
Een dubbele haaknaald heeft aan beide kanten een haakje, zo kun je met twee kleuren haken en hoef je niet iedere keer aan dezelfde kant te beginnen. Dit klinkt erg ingewikkeld, maar het is wel te leren hoor. Op 12 februari geef ik een workshop bij Bon Vie, of als er meer interesse is nog andere ook.
Als je een haaknaald hebt begin je heel normaal met een ketting van bijvoorbeeld 16 lossen. Met dezelfde kleur (in dit geval wit) haak je terug op Tunische wijze: je neemt iedere keer een lusje op en maakt daar een vaste op. De steek blijft op de naald, zodat je aan het eind 16 lusjes op je naald hebt.
Nu komt de truc: draai het hele werk om, hecht de andere draad aan (Dazzle rainbow in mijn geval) en haal de lusjes een voor een met lossen af. Blijf aan dezelfde kant en haak nu met de regenboogkleurtjes de Tunische naald, draai dan weer en haal af met de witte. Zo wissel je de toeren wit en kleurig af tot je shawl de juiste lengte heeft (bij mij  40 strookjes, ca. 90 cm.). Hecht af en werk de shawl met 'gewoon' haakwerk af. Ik heb eerst met wit 4 stokjes in iedere witte toer gemaakt en daarna een toer regenboogvasten in de stokjes (en om de overgangslusjes).
Op Pinterest heb ik een board aangemaakt met nog meer dubbele haaknaald-inspiratie.
Mocht je interesse hebben in de shawl maar zie je het dubbel haaknaald haken niet zitten? De shawl is te koop in mijn webshop.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten